neděle 5. května 2013

♥ Indický daal (s cirznou a červenou čočkou)


   Dnes jsem se pustila do vaření indického dálu (daal, dahl, dal, je to jedno z indických národních jídel a je to něco na způsob našeho guláše, až na to, že se pracuje s luštěninami, což je i doslovný překlad). Zvolila jsem kombinaci cizrny a červené čočky. Nikdy dřív jsem ho nevařila tak jsem na to zvědavá). Na internetu je mnoho způsobů jak si dál doma připravit a vzhledem k tomu , že miluji cizrnu zvolila jsem tuhle kombinaci s červenou čočkou, vždyť přece luštěniny jsou jednou z nejzákladnější a velmi důležitých složek papání.

Suroviny na přípravu dálu:

  • hrnek červené čočky (cca 300 ml)
  • hrnek crznky (cca 300 ml), cizrnu jsem si přes noc namočila do vody aby naboptnala a rychleji se uvařila
  • 2 cibule (nebo jedna velká)
  • 2-5 stroužků česneku (podle síli a ročního období, černek patří do teplách potravin takže v létě s ním určitě šetřit, teď ještě uplně nejsou takové pařáky aby se česnek z jídelníčku vysazoval)
  • 2-3 rajčata, rajčata si smařím v horké vodě a oloupu
  • hret červého koriandru (já mám jen sušený, základní složka, vzhledem k tomu, že jsem ho na rychlo nesehnala, koupila jsem si místo koriandru na truhu listi medvědího česneku, listi mají chuť mezi česnekem a pažitkou, takovu pikantěnjší)
  • olej
  • máslo
  • kousek čersvého zázvoru, lze nahradit sušeným (jako u česneku platí, že zázvor je teplá potravina, takže v létě s ním opět šetřit, v létě lze čersvý zázvor nahradit tím sušeným, který nemá takovu sílu)
  • smetana na šlehání
  • koření: chilli (celé nebo mleté), kari, asafoetida (čertovo lejno, já jsem ho nesehnala, proto ani nedávám), pepř, kurkuma (haldi), římský kmín (cumin), garam masala, sůl... všechna koření se dají sehnat v obchůdku s kořením, ale teď už i na trhu))

Postup pro vaření dálu:

  • Nakrájím cibuly na kostičky.
  • Do hrnce dám olej a na něm krátce osmahnu koření (kari, chilli, kurkuma, římský kmín, od každého dvě lžičky). Koření si připravím předem do mističky vezhledm k tomu, že se musí míchat aby se nepřipálilo, může se snadno připílit. Smažení dává koření větší sílu. Pouze u chilli se smažením pálivý exekt eliminuje.
  • Na koření osmažím cibulku a nechám zesklovatět, když mám cibulku připravenou rovnou rovnou přihodím do hrne namočenou cizrnu i s vodu a vařím do té doby než cizrna nezměkne, když je cirzna měkká přihodím do hrne i červenou čočku (červená  čočka se nemusí namáčet předem, stačí ji důkladě propláchnout, kdyby se čočka nepropláchly, dělalo by nám to při vaření neplechu v podobě pěny a to mi nechceme). Červená čočka měkně docela rychle, proto dáváme až, když bude cizrna  měkká, ta se nám jen tak hnedka nerozvaří.
  • Hlavně nezapomenout podlévat aby se nám papání nepřipálilo.
  • Nasekáme nebo vylisujeme česnek a zázvor. Česnek i zázvor zahřívají tělo a prohřívají organizmus, takže v zimě si naložíme co sneseme, ale v létě šetříme. Česnek i zázvor zamícháme do dálu a osolíme cca 1-3 lžičkami soli (podle chuti, lepší je méně než víc).
  • Nacháme vařit, dokud červená čočka nezměkne cca 15 min. Podle potřeby přiléváme vodu. Výsledná konzistence je něco mezi kaší a polévkou, tak podle toho.
  • Mezi tím si na pánvy připravíme rajčata. Necháme rozpustit máslo na kterém osmahneme 2 lžičky garam masaly. Přidáme a osmažíme nakrájená rajčata. Když jsou rajčata rozvařená (něco jako protlak) přidáme nasekaný koriandr (já mám sušený, dávám dvě lžičky a listy medvědího česneku asi 10 kousků). Zelený koriandr a římský kmín jsou hlavním tajemstvím dobrého dálu, ale obejdeme se i bez nich. Nesmažíme už moc dlouho, aby koriandr neztratil vůni. Rajčata dostavíme. Do dálu je přidáme později, až když je červená čočka opravdu měkká.
  • Do dálu můžeme přidat trochu smetany. Není nutná, ale máme-li, je to lepší.
  • Ještě chvilku povaříme smetanu, aby se nám nezkazila.
  • Dále ladíme chuťové pohárky ochutnáváním (lze okyselit citrónovou šťávou, přidat koření).
  • Podáváme s rýží, plackami čapátí nebo kuskusem. Já ho jím samotný.
  • Odleželý dál je ještě chutnější než čertvý (opravu jako náš guláš :D)

Selamat makan ♥

Žádné komentáře:

Okomentovat

♥ děkuji všem, za každý komentář ♥